Γιατί η μεσογειακή διατροφή είναι τόσο καλή για τον εγκέφαλο;

Οι Αρχαίο Έλληνες έλεγαν "Νους υγιής εν σώματι υγιεί", ενώ στη Ρώμη, συνήθιζαν να λένε "Mens Sana in corpore Sano" δηλαδή υγιές το μυαλό και σώμα. Αυτός ήταν ο τρόπος ζωής τους και όλοι γνωρίζουμε ότι η διατροφή είναι τρόπος ζωής. 

Διατροφή για έναν δυνατό εγκέφαλο:


Αυτό το αρχαίο ρητό μας υπενθυμίζει, για ακόμη μια φορά, ότι δεν είναι αρκετό για τον ανθρώπινο εγκέφαλο να λειτουργεί σωστά ούτε για το ανθρώπινο σώμα, χωρίς μία καλή και ισορροπημένη διατροφή. Αντιθέτως, όλοι μας έχουμε παρατηρήσει πως η άσκηση με την διατροφή θα πρέπει να λειτουργούν αρμονικά και να αλληλοσυμπληρώνονται.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις μέρες μας και ιδιαίτερα για τους νέους που το σώμα και ο εγκέφαλός τους, βρίσκονται στην ανάπτυξη.

 Πρέπει να είναι σαφές ότι για να κρατήσουν το σώμα και τον εγκέφαλό τους "σε φόρμα", θα πρέπει να τρώνε τα σωστά τρόφιμα, που θα τους επιτρέψουν να αναπτυχθούν σωστά και να είναι υγιείς σε όλη τους τη ζωή. Θα πρέπει να έχουμε μια ισορροπημένη διατροφή που θα δίνει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά στο σώμα και στον εγκέφαλο. Θα πρέπει να έχουμε μια διατροφή που θα μας προστατεύει από τις ασθένειες. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να επινοηθεί ή να εφευρεθεί μια δίαιτα. Είναι η δίαιτα που ισχύει για πολλές χιλιάδες χρόνια, δηλαδή με λίγα λόγια, η μεσογειακή διατροφή.

Η μεσογειακή διατροφή

Η μεσογειακή διατροφή είναι μια διατροφή που ακολουθείται από πολλά έθνη στις μεσογειακές χώρες. Η βάση είναι, να καταναλώνουμε καθημερινά φρέσκα λαχανικά, φρέσκα φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια. Περιλαμβάνει επίσης συχνή και μέτρια κατανάλωση ξηρών καρπών, προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, όπως το λευκό τυρί και το γιαούρτι, το ελαιόλαδο και τα ψάρια, ενώ για λιγότερη συχνή κατανάλωση συνιστάται το λευκό κρέας. Το κόκκινο κρέας πρέπει να καταναλώνεται σπάνια και το κόκκινο κρασί πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο, συνήθως συνιστάται να πίνουμε ένα ποτήρι την ημέρα.

Μεσογειακή διατροφή για τον εγκέφαλο

Όπως οποιαδήποτε άλλα μέρη του σώματος, έτσι και ο εγκέφαλος χρειάζεται τα απαραίτητα συστατικά για να λειτουργήσει σωστά και αυτά τα συστατικά προέρχονται από τη διατροφή μας. Αρκετές μελέτες που έγιναν, έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλος χρειάζεται μια ισορροπημένη διατροφή. Ο εγκέφαλος είναι ένα απαιτητικό όργανο που με μια ισορροπημένη δίαιτα θα έχει την καλύτερη δυνατή λειτουργία. Χρειάζεται μια διατροφή που θα αποτελείται από πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς, χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γιαούρτι και τα ψάρια που παρέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Όλα αυτά είναι τα βασικά συστατικά της μεσογειακής δίαιτας που περιγράψαμε νωρίτερα. Η μεσογειακή διατροφή αποτελείται επίσης από τα αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τον εγκέφαλο από βλάβες που προκαλούνται από τα λιπαρά οξέα. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία και συνεπώς, ο σημαντικότερος λόγος που θα βοηθήσει στην αποφυγή προβλημάτων μνήμης και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Είναι τεκμηριωμένο από πολλές μελέτες ότι για μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων, με την αύξηση της ηλικίας, ο εγκέφαλος αρχίζει και εξασθενεί και μπορεί να οδηγήσει στη νόσο Αλτσχάιμερ. Μετά τη μεσογειακή διατροφή επιβραδύνετε αυτή η εξασθένηση. Άλλη μελέτη έδειξε, ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν καθημερινά λαχανικά, ελαιόλαδο, ψάρια, δημητριακά και ένα ποτήρι κόκκινο κρασί, είχαν πιο αργό ρυθμό νοητικής εξασθένησης. Επιπλέον, οι άνθρωποι που είχαν υιοθετήσει αυτό τον τρόπο διατροφής στη ζωή τους, είχαν λιγότερα περιστατικά της νόσου του Πάρκινσον και είχαν λιγότερο κίνδυνο να πάθουν κατάθλιψη.

Γιατί η μεσογειακή διατροφή είναι τόσο καλή για τον εγκέφαλο;

Οι επιστήμονες και οι ερευνητές, έχουν αποδείξει ότι η υψηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε συνδυασμό με την υψηλή κατανάλωση ελαιόλαδου στα τρόφιμα, μαζί με την κατανάλωση των ψαριών, αποτελούν την τέλεια δίαιτα για τον εγκέφαλο. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν αντιοξειδωτικά, όπως τις βιταμίνες Α, C και Ε. Οι βιταμίνες αποτρέπουν μία ενδεχόμενη βλάβη του εγκεφάλου. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που προέρχονται από το ελαιόλαδο και τα ψάρια, μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή στον εγκέφαλο.

Σωματική άσκηση και εγκέφαλος

Η σωματική άσκηση είναι ένα βασικό συστατικό και αναπόσπαστο τμήμα της μεσογειακής διατροφής και μια ζωτικής σημασίας πηγή για την υγεία του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος χρειάζεται οξυγόνωση για να λειτουργήσει και αυτό συμβαίνει από την ροή του αίματος. Η σωματική άσκηση μαζί με την μεσογειακή διατροφή κρατάει τα αιμοφόρα αγγεία μας υγιή και αυτό σημαίνει ότι βελτιώνεται η ροή αίματος προς τον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα την καλύτερη οξυγόνωσή του.

Η σωματική άσκηση, μέσα από την αναζωογόνηση των νευρώνων, βοηθά στην αύξηση των λειτουργιών του εγκεφάλου, ενισχύει τη μνήμη και μειώνει τις πιθανότητες για νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Η σωστή λειτουργία του εγκεφάλου σε συνδυασμό με ένα υγιές σώμα, μας επιτρέπει να έχουμε την καλύτερη ποιότητα ζωής. Είναι στο χέρι μας να κρατήσουμε το σώμα και τον εγκέφαλό μας σε όσο το δυνατόν καλύτερο επίπεδο μπορούμε, αλλά θα παίξει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο να κάνουμε τη μεσογειακή διατροφή, τρόπο ζωής.  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...